Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Městské kulturní středisko Červený Kostelec
Mezinárodní folklorní festival
Červený Kostelec
Městské kulturní středisko Červený Kostelec

CreaDanza Colombia: "Umění a tanec jako silný spojovací můstek mezi lidmi z různých zemí a kultur"

Kolumbie

Mezinárodní folklorní festival se nezadržitelně blíží a my přinášíme exkluzivní rozhovor redaktorky Kateřiny Hůlkové s ředitelem folklorního souboru z Kolumbie CreaDanza Colombia panem Jorgem Naspucilem.

KolumbieKdyž jsem na Youtube sledovala Vaše videa, všimla jsem si, že Váš repertoár a choreografie zahrnuje širokou škálu Vašeho kulturního dědictví a národní historie, od lidových tanců venkovské Kolumbie až po smyslné tango. Evropské folklorní soubory se často zaměřují na konkrétní region, ze kterého pocházejí. Byla tato snaha postihnout celou škálu vašeho národního kulturního dědictví od začátku Vaším cílem nebo se repertoár vyvíjel postupně?

Mým hlavním cílem bylo od samého začátku postihnout celé kulturní dědictví mé země a podělit se o to s lidmi z jiných zemí. Jako umělec a choreograf jsem měl od samého začátku vizi, že chci skrze choreografii a rozsah repertoáru upozorňovat na bohatství a rozmanitost našeho kulturního dědictví a naší národní historie.

Náš široký a rozmanitý repertoár nicméně prošel postupným procesem a neustále se rozvíjí. Začal jsem studovat a objevovat kulturní tradice mé země a objevil přitom neuvěřitelnou rozmanitost tanců a uměleckých výrazů z různých regionů a komunit. Chtěl jsem, aby každé taneční číslo, každý Kolumbijský lidový tanec i vášnivé tango mělo v našem repertoáru své místo.

Když jsem navíc sám pozoroval, jak se mnoho evropských folklorních souborů zaměřuje jen na určitý region, viděl jsem to jako jedinečnou příležitost ukázat, jakým způsobem Kolumbijci rozvíjejí a obohacují svoji národní identitu skrze slučování rozličných kulturních vlivů a tradic z různých oblastí země.

Svým komplexním přístupem jsem chtěl umožnit lidem z jiných zemí lépe pochopit a ocenit kulturní bohatství Kolumbie, propagovat naše tradice na globální úrovní a zároveň tím přispět k jejich zachování. Pevně věřím, že umění a tanec dokáží být silným spojovacím můstkem mezi lidmi z různých kultur. Mojí touhou vždy bylo podělit se o krásu a historii mé země s celým světem.

Kolumbie

Místní návštěvníci našeho folklorního festivalu vnímají kulturu Jižní Ameriky jako něco velmi přitažlivého, dalo by se říci až „exotického“. Obvykle to bývá jeden z vrcholů festivalu či dokonce hlavní lákadlo. Poznávání jiných kultur a setkávání se s lidmi z různých koutů světa je vždy vzrušující. Předpokládám, že je to vzájemné. Vzhledem k tomu, že toto rozhodně není Vaše první návštěva Evropy ani Vaše jediná letošní zastávka na našem kontinentu, můžete našim čtenářům popsat Vaši vlastní zkušenost a pohled na to, jak vy sám vnímáte cestování, možnost podělit se o svoji práci a potkat nové lidi? Ovlivňuje to nějakým způsobem Váš tvůrčí proces?

Určitě, cestování po Evropě a setkávání se s lidmi z jiných kultur je obohacující a můj tvůrčí proces a nápady to ovlivnilo významně.

Cesta do Evropy a obzvláště účast na festivalu v Červeném Kostelci mi dala příležitost přiblížit různorodému a zvědavému publiku jinou kulturu. Zjištění, že místní publikum může vnímat kulturu Jižní Ameriky jako „exotickou“, je samo o sobě vzrušující. Nutí mě to se znovu zpětně zamyslet nad tím, jak důležité je naše kulturní tradice uchovat a podělit se o ně. Vytváří to ten již zmíněný spojovací můstek mezi lidmi z různých částí světa.

Díky setkávání s lidmi z různých zemí a odlišných kulturních zázemí jsem se naučil ocenit univerzálnost umění a tance ještě více než dřív. I když jsme vyrostli každý jinde, tak právě umělecké vyjádření a emoce s tím spojené překonávají kulturní i jazykové bariéry. Toto zjištění ovlivňuje způsob, jakým se pokouším naši choreografii dále obohacovat. Snažím se do repertoáru zahrnout prvky, které jsou srozumitelné pro mezinárodní publikum a které dokáží šířeji a snadněji pochopitelným způsobem přetlumočit, co chceme sdělit.

Kulturní výměna a sdílení zážitků s dalšími umělci i s publikem bylo doposud navíc nevyčerpatelným zdrojem inspirace. Během těchto setkávání jsem lépe pochopil, jak mají lidé z různých koutů světa různé umělecké pohledy na věc. To samo o sobě živí můj vlastní tvůrčí proces a umožňuje mi to obohatit moji práci o nové nápady a přístupy a také umělecky růst.

Kolumbie

Chtěla bych se ještě zeptat na jedno konkrétní video na vašem Youtube kanálu, které upoutalo moji pozornost. Jedná se o „Sentidos de Libertad“ („vnímání svobody“). Video se příliš netýká folkloru, jde víceméně o moderní výrazový tanec, ale mám dojem, že je to pro Vás velmi důležité téma. Téma války a ztráty svobody je – bohužel – nadčasové, zároveň ale v našem koutě světa právě teď velice aktuální. Musela jsem si dohledat bližší informace k písni od rappera Residente, kterou jste ve videu použili. Samotný text písně nutí člověka se zamyslet; zajímavý je ale i příběh, který se pojí k natáčení původního videoklipu (Ten byl natočen v Náhorním Karabachu během probíhajícího konfliktu, takže záběry jsou více než reálné – pozn. redakce.). Expresivní taneční projev ve vašem videu zahrnuje různé symboly jako například pruhy vzdušné bílé látky, které jsou překvapivé použité jako oslepující a svazující prvky (doplněné o bílá lana). Můžete nám více přiblížit, co stálo za vytvořením tohoto videa?

Video „Sentidos de Libertad“ pro mě hodně znamená a oceňuji, že vnímáte jeho důležitost. Cílem bylo blíže prozkoumat téma války a ztráty svobody z umělecké perspektivy a za pomoci emocionálně expresivních prostředků. Chtěl jsem skrze hudbu a tanec vyjádřit a pomoci divákům se blíže zamyslet nad tím, jak ničivý může mít válka vliv na životy lidí a celých komunit.

Píseň od interpreta Residente, kterou jsme ve videu použili, mi přišla jako velmi vhodná volba vzhledem k tomu, co jsem sám chtěl sdělit. Hluboký a emotivní text téhle písně vnáší do celého tématu unikátní senzitivitu a pomáhá oslovit publikum na emocionální úrovni. Ten příběh na pozadí videoklipu, natáčeného v Náhorním Karabachu během konfliktu, ještě více zdůrazňuje důležitost a naléhavost tématu války a svobody.

Do své choreografické interpretace jsem zahrnul různé symboly, abych podpořil hlavní myšlenku. Bílá lana a kusy látky použité jako svazující prvky symbolizují útlak a ztrátu svobody, které zažívá člověk chycený uprostřed konfliktu. Navíc ta lana symbolizují i to, jak může válka člověka svázat emocionálně i fyzicky, omezuje nás v práci a v dalším rozvoji a brzdí náš osobnostní vývoj.

Mojí motivací bylo vytvořit umělecký zážitek, který diváky donutí se hluboce zamyslet, usilovat o mír a aktivně se snažit zabránit eskalaci sporů, které ovlivňují životy tolika lidí. Pro mě je tanec mocným prostředkem pro předávání emocí i konkrétních sdělení, a právě ve zmíněném videu jsem chtěl s jeho pomocí apelovat na mír a porozumění mezi lidmi.

Kromě toho jako umělec cítím zodpovědnost zaměřit se na sociální otázky a využít dostupné umělecké prostředky k tomu, abych zvýšil povědomí o těchto problémech a podpořil případnou společenskou změnu. Tanec mi dal možnost vyjádřit své myšlenky a pocity týkající se takových důležitých témat, jako je válka a svoboda. Doufám, že toto zmíněné video oslovilo srdce těch, kteří ho viděli, přimělo je se nad tím zamyslet a podílet se na vytváření spravedlivějšího světa.

Text a překlad: Kateřina Hůlková
Foto: CreaDanza Colombia

Datum vložení: 4. 8. 2023 10:28
Datum poslední aktualizace: 4. 8. 2023 10:41
Autor: Správce Webu

Aktuality

Podpořte prosím mezinárodní folklorní festival Červený Kostelec

 

Univerzální překladač

Překlad (translations)

Naši partneři

Festival, kde ožívají tradice Městské kulturní středisko Červený Kostelec Městské kulturní středisko Červený Kostelec
nahoru